Mijn VCA-examenervaring: Tips voor het maken van toetsen voor nieuwe studenten

VCA examen Tilburg
Als nieuwe student mag je een aantal zwaktes laten zien, omdat het onderzoek voor deze maandseis is. Voor alle studenten geldt dat hun kwaliteiten beter moeten worden én de prestaties van een ander moeten dwingen je te groeperen en te verbeteren. Hoe omzeil je dit? Kom met een goede test vrij snel tot kleine foutjes die ingezette toetsbedachten gemakkelijk opknappen. Reduceert uw risico op foutmeldingen, bijvoorbeeld door regels in de test te scheiden van de niet-gebruikte gebiedstoelagen of als er sprake is van meerdere alternatieven in eenzelfde gebied. Het VCA examen in Tilburg is een uitstekende manier om je kennis over veiligheid op de werkvloer te toetsen.

Stel een test op voor nieuwe studenten

Een jaar of twee voor je studie begint, is een goed moment om een examenplan op te stellen. Dit betekent dat je een onderzoeksplan opstelt en de elementen van de test uitwerkt: wat vragen, welke gebiedstoelagen en duur. Je weet nu bijna zeker dat je er zal zijn en iedere weekstap zal een grote verandering inhouden. Je moet het je zien als een voorbereiding op de studie, de stap die je in de wereld maakt en waar je ook weer van naam zal maken. Je weet dat je nieuwe positie een grote verandering is voor jezelf en de ander, en je verdiept je daarin.

Hoe omzet je tips in toetsinzicht voor nieuwe studenten?

Hoe weet je dat je toetsen aanslaat? Welke drijfveren houd je in het zicht als je een toets opstelt? In de stap naar het beoogde resultaat is het belangrijk om te weten wat je wil, waar je naar toe wil en waar je nog totaal anders moet worden. In de test wordt informatie thuis opgepikt. Als je die vanaf een andere hoek bekijkt, dan zul je misschien iets anders vinden. Als je samenwerkt met collega’s en cursisten dan kan het je nieuwe kijk brengen. En als je de test bekijkt in de verwachting van wat je er van zou gaan leren, dan lukt het misschien ook om iets anders te ontdekken.

Wie heeft er nu kinderen?

Onderzoeken zijn een spel van zwakke en sterke punten in een verband die je diepte en effect vergunnen. Het is belangrijk te weten hoeveel je tegen wil leveren en hoe evenwichtig je daarbij bent. Je levert zwakke punten bloot als je alleen maar op een stukje doelmatigheid wijst en je levert sterke punten bloot als je het niet laat merken. Je moet volgens de beschreven zwaktes in de test naar je eigen gemakken kijken, niet naar de gemakken van de ander. Dit kun je doen door wie er nu kinderen heeft te analyseren. Sommige toetsen bieden informatie hiervan, sommige niet. Als je dit weet kun je beter toetsen, want dan kun je zelf bepalen wat er geleerd wordt.

Test met leerregels en criteria

Blijf altijd bij de test en bij de uitwerking van je zwaktes. Dat betekent dat je in alle mogelijkheden een stapje terug moet doen en vragen aan de hand van de criteria van de test beoordelen. Voor veel stap, deels uitwendige, vragen is het juiste criterium niet hun eigen standaard, maar een gemiddelde van hun klassen. Bijvoorbeeld ‘hoeveel is 9 + 2 samen’. Dit is meestal niet zo’n zwakte, maar je moet wel bij de test leren wat er bij 9 + 2 moet staan. Dit is niet de ruimte waarin je je nog wat beter kan voelen, maar waar je op een ander niveau staat en je de weg kunt wijzen naar de verdere studie of werk.

Test met leerdoelen en doelbewuste aanpassingen

De toetsen zullen ook criteria aangeven. Een goed en nuttig criterium kan zijn dat je iets moet kunnen uitleggen of tegen een vraag moet kunnen zeggen. Hiervan kan een leerdoel zijn. Een leerdoel kan worden geïncroceerd. Als je geluk hebt kan een leerdoel de bewuste aanpassing zijn: ‘getallen kunnen als natuurwaarde kort worden beschreven’. Dit kan niet mis zijn en misschien vindt je het niet zo belangrijk, maar het is wel te gebruiken als je dat later wilt leren.

Deze stappen vormen een compleet beeld van jezelf. Het zijn geen zwaktes in iemand anders, maar een stap in je eigen ontwikkeling.

Eindresultaat

Het eindresultaat van een toets is een stapje naar de universiteit en de toekomst: de toets geeft je de kans om die toekomst in het zicht te zien en te verwerken. Bij een toets met zwaktes zul je waarschijnlijk nooit 100% geslaagd zijn en bij een toets met gemakken kan je het misschien niet allemaal goed doen, maar tekent het feit dat je iets deed wel een stap in de goede richting. Deze stap betekent dat je iets bereikt hebt, dat je je beter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *