Eerste hulp bij noodgevallen: wat als jij er als eerste bent?

BHV instructeur

 

Wat zou u doen als iemand op het werk ziek werd en zich onwel begon te voelen? Wat als u in uw gemeenschap of op een familiebijeenkomst een ernstige noodsituatie op gezondheidsgebied zou tegenkomen? Voor de meesten van ons zijn deze situaties onwaarschijnlijk. Maar waar we ook wonen of wat voor baan we ook hebben, het is belangrijk dat we allemaal weten hoe we op noodsituaties moeten reageren. Daarom maakt eerste hulp op de werkplek deel uit van de nationale norm voor gezondheid en veiligheid op de werkplek. Het biedt training en informatie over hoe andere mensen te helpen die onwel worden op het werk. Uw werkplek kan ook deelnemen aan het Emergency Response Assistance Teams programma via het Department of Emergency Management (DEM) van uw staat. De BHV instructeur legde ons uit hoe we moesten handelen in geval van een brand. Dit programma traint en rust bedrijfseigenaren uit met de middelen die ze nodig hebben om een noodsituatie snel te identificeren, isoleren, beoordelen en behandelen.

Wat is eerste hulp op de werkplek?

Eerste hulp is de eerste zorg die iemand met een gezondheidsprobleem krijgt van een zorgverlener. Het richt zich op de ABC's van zorg: luchtwegen, ademhaling en bloedsomloop. Dit wordt meestal gedaan door iemand die een EHBO-opleiding heeft gevolgd.

Werknemers die eerste hulp verlenen zijn geen artsen of verpleegkundigen. Zij zijn niet opgeleid om ziekten of verwondingen te diagnosticeren en kunnen geen medicijnen voorschrijven. Alle eerste hulp wordt verleend door getrainde personen die de situatie kunnen beoordelen en de juiste zorg kunnen verlenen op basis van hun getrainde vaardigheden.

Waarom is eerste hulp op de werkplek belangrijk?

U bent misschien sceptisch over de noodzaak van eerste hulp op de werkplek. Maar het is belangrijk om te begrijpen dat ieder mens op een bepaald moment in zijn leven te maken krijgt met ziekte of letsel. Het is ook belangrijk te onthouden dat noodsituaties zich op elk moment kunnen voordoen. Niemand kan precies voorspellen wanneer hij iemand anders moet helpen. EHBO-programma's op de werkplek bieden mogelijkheden om op noodsituaties te reageren. Wanneer iemand op het werk ziek wordt of gewond raakt, weten de collega's van die persoon welke stappen ze moeten nemen en welke middelen beschikbaar zijn. EHBO-programma's op de werkplek kunnen bedrijven ook geld besparen door dure onderzoeken naar letsel en rechtszaken te voorkomen. Er zijn weinig andere manieren om geld te besparen in een bedrijf en tegelijkertijd de veiligheid en het welzijn van de werknemers te verbeteren.

Stappen voor het opzetten van een eerstehulpprogramma op de werkplek

  • Identificeer uw personeel. Welke mensen zullen waarschijnlijk te maken krijgen met noodsituaties? En wie heeft de vereiste vaardigheden om op die noodsituaties te reageren?
  • Bepaal de indeling van het gebouw en de locaties waar noodsituaties zich kunnen voordoen. Wat zijn de routes naar deze locaties? Wat zijn de gevaren op die locaties? – Breng het bestaande communicatiesysteem in kaart. Wat moeten werknemers doen als er zich een noodsituatie voordoet? Wat moeten ze doen voor, tijdens en na een noodsituatie? Hoe informeert u hen over de noodsituatie?

Samenvatting

Uw werkplek kan mogelijkheden bieden om op noodsituaties te reageren. Wanneer iemand op het werk ziek wordt of gewond raakt, kunnen de collega's van die persoon weten welke stappen ze moeten nemen en welke middelen beschikbaar zijn. Een eerstehulpprogramma op de werkplek kan ook dure onderzoeken naar letsel en rechtszaken helpen voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *